SORRERA

Auzolan bikainean hasitako lanaren ondorioz sortu zen, 1969. urtean Etxarri Aranatzen kokatu zen ANDRA MARI ikastola.

Zenbat bilera, zenbat oztopo gainditu beharra, gaur etxe azpi bat hartuz, bihar bestera aldatuz; hormak bota eta hormak jasoz; handik eta hemendik altzariak eta materialak garraiatuz eta dena beti gutxi aurrera jotzerik nahi bazen.

Pedagogi arloan zenbat ihardun eta buruhauste; komisioak egin eta desegin; mila paper bete eta mila ziri sartuz; Udalak, Diputazioak, Ministerioak, Federakuntza eta Sakana osorako Kooperatiba bakar bat izateak zituen nahaspilak.

Txanponak behar eta eroturik mehatze hori non aurkitu: tonbolak, kantaldiak, tabernak, loteriak...

Zeuden legeen beharrik ez eta legeetara nola egokitu. Administrazioa kontrakoa izanik nola bereganatu...

Herri eta gurasoen aurrean euskararen gaurko balioa nola sustatu...

Ikastolen identitate eta helburuak sentitu eta ezin definituaren zioz elkarrekin ezin konponduz eta ikastolei zor zaien egitura eta barne antolamendua behin eta berriz eztabaidatuz...

Sortzeak beti dauka
Hamaika komeri
Eta lanaren sariak
Sarri bi aurpegi,
Kontzientziak zio
Ekin eta segi
Aurkitu izan arren
Oztopo ugari
Auzolanez eraiki
Zuten Andra Mari

Lehendabiziko urratsa, Sakanako Ikastolak, Aralarko Mikel Donea izeneko kooperatiba bakar bat osatuz, inguruko herrietan sortuak ziren ikastolekin ere bat eginez, denak elkartu eta Altsasun eskualde osorako O.H.O. etapa eskaintzeko ikastola berri bat eraikitzea izan zen. Hau txiki gelditu zenean, berriz hasi behar izan zuten etxarriarrek beren ikastola legeztatu nahi baldin bazen, non kokatu pentsatzen. Bakaiku, Etxarri, Arbizu, Lakuntza eta Uharten irekita zeudenen Eskolaurreko haur kopurua handituz zihoan eta O.H.O. Etxarrin bertan egin zezaten eraikin baten premia zegoen.

DATA GARRANTZITSUAK

• 1969. urtean: Andra Mari ikastolaren hasiera auzolanez itxuratutako Eskola Zaharren egoitzetan 12 ikasleekin.

• 1971. urtean: Lakuntzako ikastolaren sorrera.

• 1974. urtean: Arbizuko ikastolaren sorrera.

• 1976-06-01: Aralarko Mikel Donearen Ikasleen Gurasoen Irakaskuntzarako Kooperatiba eratu zen, Sakanako ikastola guztiak hartzen zituelarik.

• 1977. urtean: Bakaiku eta Uharte Arakilgo ikastolak ireki ziren.

• 1981-1982. ikasturtean: eskolaldi liburuak lortzen dira lehenengo aldiz.

• 1985eko urtean: lehendabiziko legeztatzea OHO-ko lerro bat, zortzi gela.

• 1985-1986. ikasturtean: OHO Etxarrin bertan bukatu zuen lehenengo promozioa.

• 1989. urtean: Andra Marik lehenengo Nafarroa Oinez-a antolatu zuen OHO-ko bigarren lerro bat legeztatzeko eraikinaren (Maixuen etxea)egokitzapenak egin ahal izateko.

• 1990-12-26: Etxarri eta Arbizuko Eskolaurreak (Lakuntzakoa erdizka) eta OHO-ko beste zortzi gelen legeztatzea.

• 1990. urtean: Uharte Arakil eta Bakaikuko gelak itxi ziren.

• 1995. urtean: Lakuntzako gelak itxi ziren.

1996. urtean: Andra Mari ikastolak bere bigarren Nafarroa Oineza antolatu zuen, Eskola Zaharreko eraikina LOGSE-k Derrigorrezko Bigarren Hezkuntza martxan jartzeko arautzen zituen baldintzetara egokitzeko.

ETA ETORKIZUNEAN ZER?

Andra Mari ikastolak 40 urte bete ditu 2009 urtean eta azken urte horietan aldaketa eta prozesu ezberdin ugari bizi izan ditu. Oraingo honetan bere biziko jauzirik handienari ekin dio: eraikin berria egitea, gaur egungoa txikia eta zaharkitua gelditu baita, Hiriberritik hasi eta Iturmendirainoko, Ergoiena barne, 2 urterekin hasi eta Derrigorrezko Bigarren Hezkuntza bukatu arte ikasten duten 441 ikasleentzat. Beraz, 2009. urtean antolatu zuen bere hirugarren Nafarroa Oinez-a, eraikin berri honen zati bat finantzatzeko bideratuko da.

Egungo beharrei erantzuteaz gain, etorkizuneko apustua ere egin nahi da, proiektu ireki bat prestatzen ari da eskualdeko beharrei erantzungo dien zerbitzua eskaini ahal izateko.